Sunday, July 8, 2012

Perjalanan Babylon

 

Gua pasti ramai antara kita yang amat teruja dan rindu akan kumpulan rock ini. Apa tidaknya, identiti muzik yang dibawakan mereka suatu waktu dahulu telah berjaya merajai jiwa-jiwa peminat rock hingga ke hari ini. Uniknya Babylon adalah terletak pada alunan muzik mereka yang begitu “garang” melalui genre pure rock & metal yang diperjuangkan berlainan dengan kumpulan rock lain ketika itu. 

 

Babylon terdiri daripada 4 orang ahli antaranya Mohd Hassan(gitar), Mohd Husein(vocal), Kamarulzaman/Kamal (bass) dan Azmi/Black (drum). Nama Babylon sendiri diambil sempena salah satu keajaiban dunia bagi menggantikan nama asalnya, Loser. Semua anggotanya berasal dari Johor melainkan Black yang berasal dari Bruas. Black adalah drummer ke lapan Babylon menggantikan drummer-drummer lama yang sering bertukar ganti. Manakala Kamal merupakan peminat Babylon pada mulanya. 

 

Kumpulan yang ditubuhkan pada 1981 ini awalnya bergiat aktif di kelab-kelab malam seperti Madline Cafe, Pyramid Club dan sebagainya. Tak kurang juga majlis-majlis kahwin, banyak undangan persembahan diterima di mana saja. Tidak kisah tentang bayaran, Babylon tidak pernah menolak sebarang peluang persembahan tambahan pula ketika itu kumpulan-kumpulan muzik sering berlumba-lumba untuk membuat persembahan di setiap keramaian. 

 

Babylon pernah dibayar 10 sen untuk sebuah persembahan mereka dan ada ketikanya tidak dibayar langsung. Itu semua tidak menjejaskan semangat Babylon. Malah mereka enjoy dan puas kerana dapat menghiburkan orang ramai dengan ikhlas. 

 

Sejarah terlakar pada 1983 apabila Babylon menyertai Festival Rock pertama di AmpangPark bersama band-band terkenal ketika itu. Babylon membuat persembahan di hari pertama bersama Search, Up Setter dan Red Alert. Inilah festival Rock yang terawal dan terbesar yang pernah diadakan sebelum era Battle Of The Band yang bertujuan mempromosikan band-band rock tempatan kepada umum. 

 

Babylon menjadikan Loudness, Iron Maiden dan band-band terkenal barat sebagai idola mereka

Studio yang menjadi lokasi jamming mereka ialah Studio Do Re Mi (awal 80an),Studio Hellion, Kg. Baru (pertengahan 80an) dan studio Babylon sendiri di Kompleks Pertama pada lewat 80an. Sepanjang bersama, Babylon menjalani sesi latihan yang ketat dan penuh disiplin di samping menghasilkan lagu-lagu sendiri yang bermutu selari dengan ciri-ciri muzik yang diperjuangkan mereka. Kemantapan karya-karya Babylon menarik perhatian lima buah syarikat rakaman ternama yang menawarkan rakaman album. Akhirnya WEA menjadi syarikat naungan Babylon, sebumbung bersama Ella, Ramli Sarip dan Lefthanded. 

 

Album pertama Babylon menjalani rakaman di King’s Studio dan diterbitkan oleh mereka sendiri. Sebanyak 6 buah karya asal Babylon dimuatkan. Lagu "Metal Fire" dan "Figth For Freedom" menjalani masa rakaman paling lama di mana banyak suntingan dan perincian dilakukan terhadap struktur lagu-lagu tersebut agar tampil mantap. Keseluruhan rakaman album melibatkan masa hampir setahun. Dalam masa yang sama, Babylon menggunakan khidmat Raja Nahar dan Gary Gideon sebagai pemain drum undangan kerana Black telah pun menyertai Wings. 

 

Hasil usaha mereka, sebanyak 47,000 unit album Babylon telah terjual. Lagu hits Babylon "Jambatan" dan "Api Cinta" telah menyertai Muzik-Muzik 1990. Memang banyak show yang tidak dapat dilupakan oleh Babylon sendiri. Antaranya sewaktu beraksi sebagai kumpulan undangan untuk Juara-juara Band Rock Serata Johor. Yang paling manis adalah ketika mereka tampil di hadapan lebih 65 ribu penonton dalam salah satu konsert di Dataran Merdeka pada tahun 1990. 

 

Lebih manis ketika mereka pernah dikerumuni oleh peminat-peminat Mat Saleh. Babylon tidak ketinggalan menerima hadiah daripada peminat-peminat berupa jam tangan, tali gitar, guitar effect, bunga dan sebagainya. Malah ada yang mengajak mereka untuk berkahwin. 

 

Sungguh apa yang diharapkan Babylon sebelum ini tercapai. Apa yang disampaikan mereka menerusi irama dan lagu memberi kesan juga makna kepada setiap jiwa pendengarnya. Ini kerana Babylon bermain dari hati. Sememangnya, penyampaian dari hati ke hati berjaya mewujudkan suatu jalinan yang seterusnya membentuk sebagai sebuah ikatan, iaitu ikatan persaudaraan dalam Rock. 

 

Akan tetapi, kurang perhatian diberikan oleh industri muzik terhadap kumpulan rock ini. Media jarang menampilkan mereka atas alasan Babylon tidak mengikuti arus muzik semasa. Tambahan pula ketika itu kecoh dengan isu rambut panjang yang mana Babylon turus terkena bahangnya. 

 

 

Permintaan show dari Jepun dan Finland memang ada tetapi tidak pernah diberi lampu hijau oleh syarikat rakaman padahal merekalah band pertama yang menerima tawaran sebegitu. Sebaliknya syarikat rakaman hanya memberikan tumpuan lebih kepada artis-artis terkenal mereka di samping agenda lain yang tersendiri. Sikap pilih kasih ini amat dikesali Babylon. 

 

Cabaran tidak habis di situ. Babylon pernah diboikot oleh wartawan kerana sikap mereka yang tidak melayani wartawan seperti kumpulan-kumpulan popular yang lain. Babylon bukan sompong sebenarnya. Tetapi mereka mahu bebas dari sebarang gosip murahan. Apa yang mahu ditonjolkan oleh Babylon hanyalah MUZIK. 

 

Sejak itu, jarang lagu-lagu Babylon diputarkan oleh stesen-stesen radio. Kurangnya publisiti mendatangkan kesan terhadap penjualan album kedua mereka iaitu hanya 10,000 unit sahaja. Tiada album ketiga dan seterusnya. 

 

Babylon pernah ditawarkan ratusan ribu ringgit oleh sebuah syarikat rakaman antarabangsa di Malaysia untuk merakamkan album dan terus popular, tapi dengan bersyarat. Syaratnya, Babylon mesti ikuti jejak langkah band-band popular Indonesia dan membuat lagu-lagu hits seperti mereka. Dalam pertemuan itu Babylon menegaskan yang mereka tidak akan berubah walau untuk berjuta ringgit sekalipun. Bagi Babylon, bukan wang dan populariti yang dikejar tetapi kejujuran dalam muzik yang diperjuangkan. Itulah prinsip Babylon yang sentiasa dipertahankan demi muzik rock dan juga untuk generasi di kemudian hari. 

 

Biarpun banyak kumpulan rock tempatan masih bertahan walaupun telah bertukar ahli, namun Babylon bukan begitu. Babylon tak akan hidup tanpa Hassan dan Husein. Merekalah “taring berbisa” Babylon. Skill gitar Hassan dan vocal Husein tiada galang gantinya. 

 

Tonggak utama Babylon, Hassan dan Husein

 

Biarpun cuma dua album, namun ianya sudah cukup mencipta kenangan manis buat mereka. Segala cabaran yang dilalui selama ini amat indah. Walaupun industri membuatkan mereka sepi, namun perjalanan Babylon tidak terhenti setakat itu. Peminat-peminat masih setia menyokong Babylon meskipun antara mereka adalah peminat-peminat dari generasi baru. 

 

Permata yang menyinar akan terus bersinar walaupun dicampakkan ke jurang yang dalam. Itulah Babylon. 

 

Api cinta Babylon terus membara. Seperti membaranya cinta Nebuchadnezzar terhadap isteri tercinta sehingga terciptanya kota ajaib Babylon, begitulah cinta Babylon terhadap peminat-peminat yang tidak akan pernah padam selamanya. 

 

 “Fight For Freedom In Music” 

 

 

tags: Babylon , kumpulan Babylon ,  kumpulan rock Babylon , sejarah kumpulan Babylon , Babylon Band , muzik dari hati , Api cinta , Jambatan , Metal Fire , MUZIK-MUZIK 1990 , WEA , Hassan Babylon , Husein Babylon , Kamal Babylon, Raja Nahar , Festival Rock

13 comments:

C++ said...

Wei... lama tak update... puas menunggu... hehehe....

Babylon... satu nama yang gah satu masa dulu... yeah...

oranglidi said...

salute! babylon best gile.

ni la baru true rocker. berprinsip.

kalu tak senang2 je dorg kaya. hehe.

deaf said...

Gitaris Babylon ni ke yang jadi gitaris Amuk bila main live tahun2 2003,2004 dulu?
Sorry la aku takde gambar tapi live dah la pakai topeng.

Cromirama Elcy said...

yup Deaf, Hassan tu sessionist Amuk juga dari 1st album Amuk lagi..

Sembrol said...

Hassan & Hussein tu kembar. Dulu gua ada album '2020', album ke-2 diorang kalo x silap. Skarang mana ntah pegi.

deaf-angel said...

ok thanks.
Aku ada bootleg jugak show Amuk dulu2 bila tengok dorang main.

Aku tak boleh jumpa balik dah. Ingat nak upload Youtube. Saje2 je.

Anonymous said...

Berpeluang gak tngk skill Babylon kat undangan majlis2 tertutup..mantap lg beb..

Anonymous said...

hassan..hussein & kamal semuanya pernah duduk Gemas,N9..kt area kuaters keretapi..sama dgn aku..adik si kembar ni kelas sebelah dgn aku..nama dia Khairulnisa..Kamal lak adik dia tua setahun..bapak si kembar ni ada bukak kedai makan kat depan stesen keretapi...dulu tiap hari sabtu aku lepak la mkn roti canai kat situ..aku tak cam siapa yg tebar..sebab 2-2 dah muka nak sama..klau dlm cite rock oo..rockers buat ais kepal..ini rockers tebar roti canai..seluar cerut sempit..smpai nampak alor pungkok..nama roti pun special...'Roti Canai Babylon'... ada sekali tu..member dia org kawin..tak silap aku brader Mie..anak Atan roti canai..Babylon perform...dulu klau ada kenduri kawin malam pasti ada joget..power..main bawah zink je kt depan rumah...last yg aku tau salah sorang ni ada bukak satu kelab live band kt Kl Plaza..nama nya M Cities..skang dah jadi tapak Uniqlo..

Unknown said...

Proud of u daddy

Unknown said...

To my daddy Hassan babylon..daddy im proud of you ;)

Dinnie D'anarchar said...

Thanks, banyak info yg aku dapat pasal band ni kat sini..aku mula kenal band ni time dgr kat youtube, Babylon - Metal Fire / Reaching for the Sky / Heart of Rock n Roll / Suara Syaitan / Tangan Gelojoh..memang power, lain dari yang lain dgn rock kapak Malaysia yg lain..riffs gitar, vokal, mmg power..mula2 ingatkan band luar negara time dgr lagu english tu, mmg power la, bertaraf antarabangsa, trust me..

Kalau band Babylon reunited again, perghhh!!! Tapi, please, kekalkan dalam dunia underground..main ngan band2 lokal metal underground lagi bagus contohnya band Vault etc..susah kalau masuk mainstream, lagu pun kurang power..apapapn, gua respect ngan band ni, mmg powerrrrrrr la..

Unknown said...

Bro semua kalau nak cari Babylon punya penyanyi dan guitaristnya Hassan dan Husein sila add Facebook dorg saya Muhammad Arieff anak sulung kepada Mohd HUsein vocalist kepada Babylon

Mohd Husein
HassanBabylon Bai

tq for your support guys .

Anonymous said...

How about Che' I? Drummer babylon dulu?