Tuesday, February 2, 2010

Sekeping Kaset dan Sebuah Persahabatan

"Iklim - Bukan Niatku" Itulah tajuk salah satu album kumpulan Iklim, kumpulan yang pernah popular di era 90an. Kalau tak silap gua, album ni release pada tahun 1995. Gua beli kaset ni pada tahun 2000. Masa tu gua masih di Tingkatan 4. Habis tingkatan 5, sementara tunggu result SPM, gua bekerja di kedai alat-alat timbang dan sukat dengan kawan gua, Ada. Gua jadi pembantu jualan.

Album Iklim - Bukan Niatku (Album Cover: Mastercomp)


Di situ lah gua mengenali Nor atau nama sebenarnya Nur Yanti. Nor datang dari Indonesia. Kerja sebagai pekerja am kat kedai tu. Pada mulanya wa tak paham dia punya speaking. Kadang-kadang macam pelat cina. Kadang-kadang plak pelat jawa. Wa layan je...

Tapi Nor ni rajin. Serba serbi pandai. Dari angkat alat timbang yang berat2, fotostat, sampailah masuk dokumen dalam fail, semua dia tau. Semua staf suka minta tolong kat dia termasuklah gua. Dia slalu blanja gua makan. Gua pun. Biasanya kitaorang makan kat gerai mamak tepi Jalan Templer, Lobak.

Bila tengok pada gaya dia, sebijik cam lelaki. Pakai cap, kasut but, jeans lusuh... muka plak slalu berpeluh. Buat kerja berat la katakan...

Nor berlatarbelakangkan tempat keje lama aku

Gua suruh dia tukar attitude... Pakai blouse ke... Nampak feminin sket. Baru cun. Tapi tak pasal2 dia gelakkan gua balik. Hangin je...

Dia ada cerita yang dia pernah kecewa dalam percintaan. Kekasih hati dia tinggalkan dia sebab ada perempuan lain. Sekian lama dia serahkan hati dan seluruh kasih sayang pada lelaki tu, akhirnya lelaki tu taknak kan dia. Gua pernah tengok gambar bekas kekasih dia yang masih disimpan dalam wallet dia. Memang handsome wa cakap lu...!

Wa rasa dulu Nor memang seorang gadis yang manis, lembut. Dia berubah pun mungkin sebab terlalu frust dalam percintaan. Gua akui, sekeras manapun sikap & fizikal seorang pompuan, namun dalam bab perasaan, perempuan mudah tumbang.

Suatu hari Nor datang kat gua. Dia kata dia dah lama tak dengar lagu Indon. Dia rindu sangat nak dengar lagu-lagu tu sebab kat rumah majikan tempat dia menumpang, yang slalu dia dengar, lagu2 cina dengan lagu omputeh. Dia mintak wa bawakan apa-apa kaset untuk dia pinjam. Wa cakap yang wa takde kaset Indon. Lagu Melayu, lagu rock banyak la. Dia kata takpe.. Melayu dengan Indon satu rumpun. Bahasa dekat sama. Asalkan telinga bleh layan.

Gua cari kaset kat rumah. Smuanya wa rasa tak sesuai pada halwa telinga dia. Gua ternampak kaset Iklim - Bukan Niatku yang baru gua beli tahun lepas. Hmmm... sesuai ke kalau dia dengar lagu Iklim..? Tiba-tiba gua teringat, kumpulan Iklim memang famous di Indonesia. Album dan lagu-lagu Iklim pernah meletup kat sana especially lagu Suci Dalam Debu . Wa rasa kaset tu memang kaset yang tepat untuk aku pinjamkan pada Nor.

Nor happy gila bila aku bawa kan kaset tu. Dan keesokannya gua bertanya...
"Bagaimana lagu yang kamu dengar tu? Bisa ngerti?"
"Best...Bagus-bagus lagu nya..," jawab Nor.


Nor pun menyanyikan lagu "Kasih Syurgawi". Gua senyum dan sengih sekembang-kembangnya. Bangga siot...orang Indon nyanyi lagu Iklim... Last skali wa suruh dia simpan aje kaset tu tak payah pulangkan kat gua. Sebab gua tau dia tak akan lama di Malaysia. Lagi 15 hari kontrak dia akan tamat dan dia terpaksa pulang ke Indonesia.

Pada hari terakhir Nor di tempat keje, smua staf sedih. Paling sedey, gua la sebab gua paling rapat ngan dia. Lepas makan beramai-ramai buat kali terakhir, Nor datang berikan gambar dia kat gua.

"Lin, aku ngak punya apa mao diberi sama kamu. Ini aja yang aku bisa mampu.."

Nor menghulurkan sepucuk surat dan sebuah keronsang yang gua kira amat cantik dan mahal pada masa tu.

"Sori Nor...Aku takde apa nak bagi kat kau," kata gua

"Lah...kaset Iklim hari tu sudah cukup. Aku suka sangat. Nanti kalau aku rindu kalian dan Malaysia, aku nyanyilah lagu2 dalam kaset tu," kata Nor.

"Kalau camtu, kau simpan kaset tu baik2 tau. Nanti ajar orang2 kampung kau nyanyi lagu2 Iklim tu, Ok?"

"Ok kawan.. Good Luck.." ucap Nor sambil berlalu dengan sebuah lambaian yang susah untuk gua lupakan. Gua lihat dia berjalan pergi dan hilang dari pandangan... Saat itu, gua rasakan yang gua telah kehilangan sesuatu yang berharga.... Seorang kawan yang amat unik.

Surat, hadiah dari Nur untuk gua


Sampai rumah je gua terus baca surat dia...


Assalamualaikum ..Buat kawan ku Fazlin,

Sebetol nya Nur mintak maaf jika nanti ada kata-kata atau kacaoin kamu Nur mintak maaf ya Fazlin..

Oh ya bila nanti ada senang kamu hantar surat buat saya. ya, Fazlin.

Nur mendoakan semoga kamu belajar nya yang lancar dan nanti bisa lulus sekolah dan kalao kamu ada pakwe tolong ya jangan difikirkan terlalu sebab kamu masih belajar. Nanti bikin tak ada semangat belajar ok. Dan kalao kamu mau kawen tolong ngasih tau saya ya dan kalao saya kawen, saya akan ngasih tau kamu ok. Kamu tunggu saya. Saya tunggu kamu ok.

Tolong hadiyah ini disimpan ya, kenangan dari saya Nur. Hadiyah jelek tak ada cantek. Ini alamat saya di kampong

Nur Yanti ,D/A Margajaya, Kotak Pos 105,

RT.11.RW.6, Jln Widosari, Kec-Gunung Terang,

Kab-Tulang Bawang Tengah, Kode Pos 34595,

Lampong Utara, Indonesia

...dan skarang, dengan kecanggihan teknologi dan internet gua telah mendownload semula lagu2 dalam album tu. Bila berkumandang lagu2 tu, otomatik gua teringatkan Nor...



1 comment:

Penyulawa (Kak Anim) said...

lu tak contact si Nor tu ke? Rugi lho... bisa ngembangi network nih...